“CARY Base har gjort vores liv lettere”

Et ægtepar kom forbi en udstilling i deres kommune for at høre hvad der findes af kognitive hjælpemidler. Kvinden er dement og har svært ved at finde ud af tiden og hvad hun skal. Hendes ægtefælle arbejder skiftende arbejdstider, hvor kvinden så er alene hjemme. Kvinden kommer i daghjem dagligt, hvor der kommer en bus og henter hende. Men da borger ikke kender til tiden, må ægtefælle sørge for at tage pause på arbejdet for at ringe og minde hende om det, så hun kan gøre sig klar med overtøjet. De gange ægtefælle har aftenvagt, så bliver kvinden overrasket hver gang hjemmeplejen kommer forbi med aftensmaden til hende.

En ergoterapeut ansat i udstillingen vejleder ægteparret i hvad der kunne afhjælpe problematikken. Hun fortæller: “Jeg hører om udfordringerne og jeg vurderer ikke at en tavle kan gøre noget da den skal vedligeholdes af ægtefælle, og så er borger ramt således at hun ikke kan læse og forstå en tekst. Mit valg falder på CARYBasen, da den kan gradueres så der bliver vist et billede og ægtefælle indtaler hvad borger skal.”

Nu har ægteparret en CARY Base stående derhjemme, hvor ægtefællen har lavet dagens aktiviteter, såsom en påmindelse om bussen til daghjemmet, en påmindelse om hjemmeplejen kommer, samt andre planlagte aktiviteter. Ægtefællen sørger for at der er et billede på aktiviteten, og så indtaler han selv den besked som skal følge med alarmen. På den måde kan kvinden bedst forstå hvad der skal ske. Ergoterapeuten fortæller: “Sidst jeg lavede opfølgning, der oplyste ægtefælle at han ikke ringede mere om morgen, da det fungerede med beskeden på CARYBasen, og nu var de begyndt med aftenbeskederne, samt at han lagde enkle beskeder ind, fx billede af en bil, og med besked om at ”nu kommer din søster og henter dig, I skal på tøsetur”. De synes CARY Basen gør deres liv lidt lettere.”

Vil du læse mere om CARYBase? Klik her