ADHD & ADD

ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, på dansk opmærksomhedsforstyrrelse med hyperaktivitet. Det er en lidelse, der primært påvirker opmærksomhed, impulsivitet og hyperaktivitet.

ADD står for Attention Deficit Disorder, opmærksomhedsforstyrrelse uden hyperaktivitet, som i daglig tale kaldes “den stille ADHD”. Lidelsen påvirker primært opmærksomhed, som ved ADHD, men har ingen eller kun få tegn på hyperaktivitet eller impulsivitet.

Sundhed og inklusion

Flere og flere får diagnosen ADHD og ADD, sandsynligvis på grund af øget opmærksomhed og udvidelsen af diagnosekriterierne. Det er en nødvendighed at samfundet bliver mere rummeligt, for at disse mennesker kan få bedre vilkår og livskvalitet.

Tidlig indsats kan forhindre alvorlige konsekvenser. At vide hvilke funktionsnedsættelser, der kan opstå ved ADHD og ADD, og samtidig undersøge hvilke kognitive støtter der er behov for er første skridt i tidlig indsats. Støtte gennem hjælpemidler og omgivelser er et vigtigt led i den samlede behandling. Kognitiv støtte giver værdi for brugeren, men også for pårørende og venner – derhjemme, i skolemiljøet og i arbejdslivet.

Udfordringer

Sværhedsgraden af udfordringer er forskellig fra person til person. Generelt viser opmærksomhedsvanskeligheder sig ved at personen kan overse detaljer, glemmer ting og aftaler, let bliver forstyrret, koncentrationsbesvær, ikke selvstændigt kan udføre daglige gøremål og aktiviteter. Samt måske helst undgår at blive stillet i situationer hvor personen skal koncentrere sig over en længere periode og/eller skal udføre en række bestemte handlinger fx at pakke træningstaske med dets nødvendige indhold inklusiv at huske nøgler, burkort, telefon mv. Hyperaktivitet kommer til udtryk i form af rastløshed, kroppen kan ikke finde ro, hænder/fødder er ikonstant bevægelse, manglende evne til at komme i det stadie hvor kroppen slapper af. Impulsivitet kan vise sig ved handlinger, hvor der bliver talt før personen får tænkt sig om, afbryder ubevist andre, generel utålmodighed samt manglende evne til at vente på tur.

Hjælpemidler kan bidrage til deltagelse og selvstændighed

Personer med nedsat aktivitetsevne og nedsat kognitive funktionsevner kan få bevilget et kompeserende hjælpemiddel, for at være i stand til at klare dagligdagen både i familielivet, i skoledagen eller på arbejdspladsen.

Kognitiv støtte har til formål at give en øget tidsfornemmelse, give planlægningsstøtte, gøre rutiner lettere, blive mindet om aktiviteter, tage initiativ og fastholde fokus i krævende aktiviteter. Målet eer at give personen balance i hverdagen.

Hjælpemidler kan gøre hverdagen nemmere for hele familien

Hjælpemidler udvælges og tilpasses den enkelte person, og samtidig bliver hjælpemidlet et fælles værktøj for alle omkring personen, så hverdagen kommer til at fungere bedre for hele familien. Hvor interaktion og kommunikation kan fungere bedre, alle i familien vil opleve bedre søvn, kan mindske behovet for at minde den enkelte person om aktiviteter, hvor der i stedet bliver plads til andre samtaler, samt kan skabe bedre relationer og færre konflikter.

Hjælpemidler kan gøre skoledagen bedre for hele klassen

I led med elever, der medbringer personlige hjælpemidler, er der stor værdi i at indrette klasselokalerne med elementer, der understøtter komcentration, motivation og hjælp til at tidplanen/skoleskemaet overholdes. Det kan være timere, der kan visualisere tidens gang, hvor der tages højde for de elever der ikke har forståelse for hvad betyder et kvarters pause, hvor lang tid er det? Timere gør tiden visuel og konkret, hvilket kan motivere til fortsætte skolearbejdet og afslutte en aktivitet indtil timeren er færdig. Planlægningstavler, både stationære og mobile, tydeliggører tid og tidsplanen, og gør det lettere at komme gennem dagen idet eleverne kan følge med som skoledagen skrider frem.

Hjælpemidler kan gøre arbejdsdagen mere effektiv

Alt efter det enkelte erhverv og opgave bliver der stillet forskellige krav i løbet af arbejdsdagen. Sammen med sin arbejdsgiver arbejdspladsen tilrettes så tingene bliver lettere. Fx finde et stille og roligt sted til skrivebordet, evt. sammen med lydabsorberende elementer og hovedtelefoner. Giv plads til de nødvendige hvilepauser i løbet af dagen. Visuelle timere kan støtter op om opgavens tidsomfang samt anvend digitale planlægningsværktøjer med aftalte arbejdsopgaver, hvor opgaverne udføres en ad gangen i aftalt prioritering. Planlægningsværktøjerne støtter desuden op om de nødvendige trin i hver opgave/delopgave, evt. både med tale, tekst, billeder og tjekliste.